Ena izmed dokazano učinkovitih diet je tudi dieta brez glutena. Gluten bi naj bil po nekaterih raziskavah krivec za različna obolenja. Čeprav to dejstvo še ni v popolnosti dokazano, pa dieto brez glutena v praksi uporablja vedno več ljudi.

Kaj je gluten

Gluten je beljakovina, ki se v različnih koncentracijah nahaja v določenih žitih. To so pšenica, rž, ječmen in oves. Izraz gluten izvira iz glue-like, kar pomeni lepljiv. Tako se ob stiku moke, ki vsebuje gluten, z vodo, tvori lepljiva zmes. Lastnosti glutena omogočajo, da kruh in drugi pekovski izdelki vzhajajo. Prav tako pa so živila, ki vsebujejo gluten, dobrega okusa.

Ne le za obolele s celiakijo

Celiakija je kronična avtoimunska bolezen. Ta je dedna in se pojavlja pri okrog deset procentih sorodnikov obolelih za celiakijo. Ob zaužitju glutena se pri obolelih pojavijo blažje ali hujše motnje. To so motnje v prebavi hrane in v absorpciji hranil. Gluten pri njih povzroča poškodbo sluznice tankega črevesa, kar pri kroničnem zauživanju vodi do prebavnih motenj, pomanjkanja hranil in pomanjkanja vitaminov in mineralov. Bolezen prizadene tudi druge organske sisteme, kar lahko vodi do resnih zapletov.

V zadnjem času se pojavljajo nekatera ugibanja, da bi naj gluten v zmernem smislu škodil vsem osebam, tudi tistim, ki ne trpijo za celiakijo. Veliko drugih bolezenskih stanj se namreč pozitivno odzove na dieti brez glutena, kar je podlaga za razširjene študije in debate na to temo. Prav tako nekateri ljudje po zaužitju hrane, bogate z glutenom, občutijo splošno nelagodje. Zdravniki pri vedno večjem številu ljudi opažajo omenjene simptome. Tako lahko v strokovni literaturi že zasledimo izraz neceliakalna preobčutljivost na gluten.

Brez glutena, a dobrega okusa

Če pomislimo na hrano brez glutena, nam sprva lahko izgleda, da je le ta popolnoma brez okusa. Vendar pa če bolje pomislimo, pravzaprav obstaja veliko živil, ki že po naravi ne vsebujejo glutena. To je na primer veliko žit, kot so koruza, ajda, proso, divji riž, kvinoja, amarant. Glutena ne najdemo v sojinih, sončničnih in bučnih semenih. Prav tako glutena ne vsebujejo zelenjava, stročnice ali sadje, mleko in mlečni izdelki, meso, ribe in jajca. Sladkor ne vsebuje glutena, tako brezglutenska dieta ne izključuje sladkarij in sladil. Maščobe in začimbe so prav tako dovoljene.

Vedno več brezglutenskih živil

V trgovinah so na voljo različna brezglutenska živila. Tako so se zaradi vse večjih potreb po teh živil na policah pojavili brezglutenski kruh, testenine, pecivo, kosmiči in drugo. Tem živilom je skupno, da je žitom, ki v osnovi vsebujejo gluten, le ta s posebnim postopkom odvzet. Če se držite brezglutenske diete pa morate biti zelo pazljivi, saj veliko živil, ki na prvi pogled ne bi smela vsebovati, glutena, le tega vsebujejo. Dodaja se namreč v procesu predelave, ali se živilo z glutenom lahko navzkrižno kontaminira. To pomeni, da ob uporabi iste proizvodne linije, živila brez glutena lahko pridejo v stik z živili, ki ga vsebujejo. Ta za brezglutensko dieto niso primerna.

Pomoč pri izbiri živil

Zaradi težavnosti izbire živil brez glutena, obstajajo različni seznami, ki vam pomagajo pri nakupu. Za nasvet lahko povprašate koga, ki ima s tem izkušnje, lahko pa se obrnete tudi na Slovensko društvo za celiakijo.

Sledite naši instagram strani:

Something is wrong.
Instagram token error.
Load More
Add to Favourites