Velikokrat slišimo, da je najbolje uživati uravnoteženo prehrano, saj le ta priskrbi vsa potrebna hranila in dolgoročno poskrbi za optimalno zdravje telesa. Vendar ob tem dejstvu večinoma le prikimamo in nadaljujemo z uživanjem hrane, ki smo je vajeni. Da temu ne bo več tako, si poglejmo, kakšna naj bi bila uravnotežena dieta.

Kaj pomeni uravnotežena?

Uravnotežena prehrana je izbiranje živil iz vseh znanih skupin, ob čemer določena živila uživamo v zmernosti. To so nasičene in trans maščobe, rafiniran sladkor, sol, alkohol in predelana živila. V osnovi za uravnoteženo dieto velja, da v naše telo vnašamo vsa hranila, ki jih potrebujemo, v pravem razmerju in zdravih količinah.

Kako jesti uravnoteženo prehrano?

Uravnotežena prehrana naj bi vsebovala veliko sadja, zelenjave in polnovrednih žit, mlečnih izdelkov z manj ali brez maščob in živalske proteine, kot je pusto meso. Dvakrat tedensko bi naj uživali ribe, v zadostnih količinah pa tudi oreščke in semena. Namesto nasičenih se priporoča uživanje in uporaba nenasičenih maščob, kot je na primer olivno olje.

Kalorije in izguba teže

V kolikor želite primarno izgubiti odvečno telesno težo, je dobro vedeti, da je to seveda možno doseči z uživanjem uravnotežene prehrane, vendar v primernih količinah. Število dnevno zaužitih kalorij je potrebno natančno določiti za vsakega posameznika posebej, saj se ljudje med sabo razlikujemo ne le po teži, temveč tudi po metabolizmu. Vendar pa lahko težo znižate tudi brez striktne omejitve, kar seveda ne pomeni, da boste ob prevelikem vnosu kalorij enako učinkovito hujšali. Kar je pomembno, je to, da poslušate in spoznate lastno telo. Le od vas je odvisno, katere nasvete boste upoštevali, zato vam ni potrebno striktno slediti določenemu dietnemu načrtu za želene rezultate. Ne pozabite pa tega, da je, poleg omejitve količin zaužite hrane, potrebna tudi redna telesna aktivnost.

Skupine živil in prehranska piramida

Healthy_Eating_Food_Guide_Pyramid

Za izdelavo ustreznega lastnega prehranskega načrta si poglejmo, katere skupine živil poznamo. Da uravnotežimo prehrano, se namreč ne smemo izogibati katere izmed njih, prav tako pa ne smemo v prevelikih količinah uživati živil le iz ene skupine. Tako pazimo, da uživamo sadje in zelenjavo, škrobna živila, meso in druge vire beljakovin, mlečne izdelke, v manjših količinah pa hrano z veliko maščobami in pijače z veliko sladkorja.

Zagotovo ste že slišali za »pet vsak dan«, kar pomeni, da bi morali uživati vsaj pet različnih vrst zelenjave oziroma sadja dnevno, vendar ob različnem času. Na primer: jabolko ob kosmičih zjutraj, za malico banano, manjšo solato za kosilo, suho sadje za popoldansko malico in nekaj sveže zelenjave za večerjo. Na tak način je enostavno užiti zadostno količino vitaminov in mineralov, ki jih potrebujemo za zdravje našega telesa.

Naslednja pomembna vrsta živil so škrobna živila, ki bi naj na uravnoteženi dieti znašala okrog ene tretjine vse zaužite hrane. Izbrati poskušamo polnovredna žita, ki vsebujejo veliko vlaknin, saj jih naše telo potrebuje za normalno prebavo. Škrobna živila vsebujejo tudi kalcij, železo, vitamin B in druge pomembne snovi.

Za delovanje telesa so pomembne tudi beljakovine. Dobri viri beljakovin so mleko in mlečni izdelki, jajca (beljak), meso, ribe in stročnice. Izogibati se moramo polnomastnim mlečnim izdelkom, namesto teh raje izberimo manj mastne, saj bomo sicer zaužili veliko več maščob.

Maščobe in sladkorja bi morali užiti najmanj od vseh živil. Tako maščobe kot sladkorji v telo prinašajo veliko energije, zato ob prevelikem vnosu le teh telo začne delati zaloge, kar se odrazi v povečanju teže. Poleg zmanjšanja količin zaužitih maščob in sladkorja, pa je najpomembneje, da izbiramo zdrave maščobe, se odrečemo dodajanju sladkorja in namesto sladkih pijač raje popijemo kozarec vode ali nesladkanega čaja.

Sledite naši instagram strani:

Something is wrong.
Instagram token error.
Load More
Add to Favourites