So dietne pijače res zdrave?

Sladke pijače, ki jih nekateri uživajo vsak dan, so povečini polne sladkorja. Tako ima ena plastenka pollitrske pijače lahko tudi do 200 kcal, kar znaša desetino vseh dnevnih energetskih potreb. Pitje tako energetsko bogatih pijač zagotovo ne pripomore k ohranjanju zdrave telesne teže. Večina proizvajalcev zato že ponuja dietne različice sladkih pijač, ki imajo veliko manj kalorij. Največkrat v teh pijačah navadni sladkor zamenjujejo raznovrstna umetna ali naravna sladila, ki ponujajo sladek okus brez pregrehe. Vendar ali je temu res tako?

Zamenjava sladkorja za nizkokalorična sladila

Kadar pomislimo na vnos kalorij pri hujšanju je jasno, da mora biti ta omejen. Za dosego ciljev glede ustreznega kaloričnega vnosa radi iščemo enostavne rešitve in posegamo po živilih z manj kalorijami. Tako je tudi logično, da raje izberemo nizkokalorično dietno pijačo, kot njeno originalno različico, ki vsebuje polno sladkorja in kalorij. Žal pa novejše raziskave kažejo, da zamenjava sladkorja za druge vrste sladil ni tako zdrava za telo, kot smo sprva mislili. Kljub temu, da z zamenjavo znižamo število kalorij, ki jih vsebuje določena pijača, lahko nizkokalorična sladila škodljivo vplivajo na naš organizem.

 

Kakšen vpliv imajo nizkokalorična sladila na telo?

Trenutno poteka vrsta raziskav, ki bo potrdila ali ovrgla sum na škodljivo delovanje nizkokaloričnih sladil v telesu. Nekatere manjše študije so namreč pokazale zaskrbljujoče rezultate. Ti kažejo, da naj bi nizkokalorična umetna in naravna sladila vplivala na pridobivanje telesne teže in hkrati povečevala tveganje za nastanek sladkorne bolezni tipa 2.

Ob uživanju nizkokaloričnih sladil je motena presnova sladkorja

Kadar zaužijemo sladkor le ta pošlje informacijo telesu, da smo zaužili hranilo. Ob uživanju nizkokaloričnih sladil se v telesu sprožajo enake informacije, čeprav telo ne prejme nobenih hranil. Pravzaprav torej nizkokalorična sladila telesu sporočajo napačne informacije, ki povzročajo zmedo. Kljub temu, da ne vnašamo kalorij, se lahko v telesu pojavijo motnje v smislu povišanega sladkorja po zaužitju nizkokaloričnih sladil. Skupaj s tem so možne posledice pri presnovi vseh vrst sladkorjev, saj se lahko nivoji glukoze v krvi v splošnem dvignejo višje, kot je v fizioloških pogojih pričakovano. Zmeda v telesu se lahko prevesi v dolgotrajno neravnovesje procesov v telesu in razvoj kronične sladkorne bolezni tipa 2. Sladkorna bolezen tipa 2 je v zadnjih letih v velikem porastu in predstavlja pomemben zdravstveni problem tako z vidika družbe kot tudi posledično nižje kvalitete življenja posameznega obolelega.

Uživanje sladkih pijač povezano z nezdravim načinom prehranjevanja

Raziskave na množicah so pokazale, da je pitje sladkih pijač sorazmerno povezano z načinom prehranjevanja. Tako velja, da debelejši ljudje, ki se prehranjujejo nezdravo, pijejo več sladkih pijač. Vzrok temu lahko leži v tem, da se oseba, ki sicer uživa preveč kalorij, zaradi slabe vesti odloča za uživanje sladkih dietnih pijač. Uživanje dietnih pijač s tem postane način za spopadanje s preveliko telesno težo. Potrebno se je zavedati, da z uživanjem nizkokaloričnih sladil na tak ali drugačen način ne moremo pripomoči k izgubi telesne teže. Povečini si je sicer težko priznati, da problem le odlagamo in ga ne rešujemo. Še težje se je spopasti z lastno železno srajco. Tako je v primeru, ko se počutimo ujeti v lastne nezdrave življenjske vzorce, potrebno poiskati pomoč. Pogovor s prijateljem/prijateljico ali z družinskim članom, ki mu zaupamo, lahko včasih pomaga. Kadar v okolici ne najdemo prave podpore, se lahko obrnemo po pomoč k osebnemu zdravniku.

Sprememba navad zahteva čas

Če se torej samostojno odločimo za prenehanje pitja sladkih dietnih pijač, naredimo korak za korakom. Sprva zmanjšamo količino zaužitih pijač, nato lahko določimo meje glede tega, kateri dan v tednu in kakšno količino smemo popiti. Sčasoma se tak način postopnega spreminjanja izplača, saj se telo počasi navaja na drugačen življenjski slog. Vpliv sladkorja in sladil na naše telo je namreč tako velik, da lahko govorimo že o določeni vrsti zasvojenosti. Ko namreč naredimo hitro, radikalno spremembo, se ta večkrat obdrži le za nekaj časa, nato pa se zopet povrnemo v običajne življenjske vzorce.

Bi morali prenehati kupovati dietne pijače?

Veliko ljudi avtomatsko pomisli na zdravo različico pijače, ko preverijo, da ima vsebina plastenke malo ali skoraj nič kalorij. Vendar se moramo glede na zadnje ugotovitve zamisliti glede tega, ali želimo še naprej kupovati takšne izdelke. Velikokrat podležemo atraktivnim oglasom in ne moremo mimo pisanih trgovskih polic. Ali je nakupovanje dietnih pijač resnično nujno naj oceni vsak posameznik zase. Enoznačnega odgovora na to vprašanje ni.

 

Add to Favourites