Nekoč je veljalo, da so vse maščobe škodljive, zato so se vse diete čim bolj izogibale maščob. Do takšnega mnenja je vodilo to, da so v tistih časih uporabljali pretežno nasičene maščobe. Tako so raziskave vključevale le te maščobe in so seveda pokazale, da so za človekovo zdravje škodljive. Ker pa v raziskavah ni bilo vključenih nenasičenih maščob, so dejstvo o škodljivosti posplošili na vse maščobe.

Diete nekoč

V izogib škodljivim posledicam na zdravje so znanstveniki razvili poseben tip maščob, tako imenovano –trans maščobo. Ta je obdelana s posebnim postopkom in je delno hidrogenizirana. Uporablja se za izdelavo veliko industrijskih izdelkov, izmed katerih je po visoki vsebnosti –trans maščob najbolj znana margarina. Ta tip maščobe se nahaja tudi v piškotih, pecivu in drugih industrijsko predelanih izdelkih z dolgim rokom trajanja. Sčasoma so ugotovili, da je ta tip maščob prav tako, če ne še bolj, škodljiv za zdravje, kot nasičene maščobe. Oboje namreč zvišujejo holesterol do nevarnih vrednosti. Uživanje hrane, ki vsebuje veliko nasičenih in –trans maščob sčasoma vodi do srčno-žilnih obolenj, bolnikom pa večkrat grozi srčna odpoved ali kap.

Zdrave maščobe

Dandanes izraz »zdrave maščobe« ne predstavlja več zmede. Vedno več je govora o tem, katere maščobe so za telo škodljive in katere lahko telesu koristijo. Nenasičene in ne-hidrogenizirane maščobe so koristne za naše zdravje. Zato je na primer mediteranska dieta, ki vsebuje veliko oljčnega olja, dejansko zelo zdrava za srce in ožilje.
Raziskave so pokazale, da uživanje nenasičenih maščob pomembno vpliva na zdravje srčno-žilnega sistema. Ena izmed študij je vključevala dve skupini bolnikov po srčnem napadu. Ena skupina je uporabljala nenasičene maščobe z omega-3 (repično olje), druga pa je v prehrano vključevala živila z nasičenimi maščobami. Bolniki, ki so že preživeli srčni napad, so ob uporabi repičnega olja doživeli za kar 70 odstotkov manj ponovnih srčnih napadov.

Druga raziskava, ki je bila prav tako namenjena zmanjševanju srčno-žilnih obolenj, je raziskovala učinke ribjega olja. Le to vsebuje večkrat nenasičene maščobe omega-3. Rezultati so pokazali pomembno zmanjšanje zdravstvenih zapletov. Tako velja, da uživanje rib nekajkrat tedensko, preprečuje nastanek srčnega napada in kapi. O omega-3 maščobah kroži veliko informacij po spletu, saj jih v zahodni prehrani primanjkuje, prav tako pa so zdrave tudi omega-6 maščobe.

Uživanje zdravih maščob – priporočila

Enkrat in večkrat nenasičene maščobe se nahajajo v oreščkih, olivnem, repičnem in lanenem olju, ribah in morskih sadežih, avokadu, soji in sojinih izdelkih, gorčičnih semenih in drugih živilih. Pri kuhanju lahko uporabljate olivno olje ali kokosovo mast namesto škodljivih rafiniranih olj. Klobase in salame lahko delno zamenjate z ribami, čokolado z drugimi sladicami. Ko kupujete živila, poglejte koliko maščob vsebujejo. To vam bo sicer vzelo nekaj časa, vendar si boste na ta način bolj premišljeno sestavili svoj jedilnik. Namesto na količino, glejte na kvaliteto in kupite živila, ki vsebujejo zdrave maščobe.

Dnevno naj vnos maščob ne bi presegal 30 odstotkov vnosa hranil. V kolikor uživate oreščke, naj ti ne bodo praženi oziroma soljeni, saj s procesom obdelave niso več toliko zdravi za telo. Dobre maščobe se tudi med seboj razlikujejo, tako je pomembno optimalno razmerje le teh, o čemer si lahko preberete v posebnem članku na to temo. Zapomnite si, da je prevelik vnos katerih koli maščob za zdravje škodljiv, tako tudi z vnosom zdravih ne gre pretiravati.

Sledite naši instagram strani:

Something is wrong.
Instagram token error.
Load More
Add to Favourites